Nieuws

De groep boven Deliva, Umami en Clean Minds uit Genk bij top drie beste Limburgse ondernemers van het jaar. “Ons geheime ingrediënt? Een no-nonsens aanpak met een familiale sfeer.”

Woensdagavond werd de groep boven Deliva, Umami en Clean Minds uit Genk bekroond met een top 3 plaats als ‘ondernemer van het jaar’ van Limburg. De groep schrijft zijn succes grotendeels toe aan hun Human-Centric approach. CEO Hans Desmet: “Tijdens onze groei hebben we onze familiale sfeer en werking nooit uit het oog verloren. In tegendeel, we zetten erop in.”

De KMO uit Genk is al sinds 1987 actief in de food en catering industrie en bestaat vandaag uit drie bedrijven: Deliva, Umami en Clean Minds. “Drie aparte bedrijven actief in B2B met een eigen specialisme, maar één grote familie!”, aldus CEO Hans Desmet.  
In 2014 – toen nog als Horeservi  – bracht het bedrijf innovatie in de foodservice-industrie met hun slow-cooking techniek. Deliva is de logistieke en productionele tak, Umami voorziet professionele catering aan bedrijven. Sedert 2019 is er ook Clean Minds die professionele reiniging van industriële keukens en keukenapparatuur aanbiedt.

Een duidelijke strategie

In 2016 onderging de bedrijvengroep een wijziging in de aandeelhoudersstructuur. De frisse wind had een duidelijke strategie voor ogen: een uniforme lijn verzekeren in diverse domeinen en strategische beslissingen. Hun drie pijlers? Economie, innovatie en mensen. 
 

Zo vertelt Hans ons: “Op economisch vlak gaan we voor het strakker aflijnen van onze corebusiness en het beter uitwerken en benutten van de synergie tussen de drie bedrijven. Door het verkleinen van ons klantenportfolio en een betere kruisbestuiving tussen de drie bedrijven kunnen we onze klanten nu beter en persoonlijker servicen. We ontzorgen onze klanten totaal op het vlak van voeding, zodat zij zich kunnen focussen op hun corebusiness.”

Innovatie, innovatie, innovatie

Innovatie vormde de basis voor ons succes. Die laten we niet los. We zetten nog steeds sterk in op R&D bij de ontwikkeling van nieuwe producten en cateringconcepten. In de laatste jaren hebben we onze innovatieve focus verbreed naar duurzaamheid, digitalisering en automatisering. We investeren in de toekomst. Zo hebben we ons eigen waterzuiveringsstation gebouwd, werken we met CO2 koeling en plaatsten we begin volgend jaar 1880 zonnepanelen. De volgende stap? Totale digitalisering.”

“Onze mensen zijn ons geheime ingrediënt.” 

Quote

Work with pleasure

De werknemers zijn het laatste ingrediënt van dit succesrecept. Hans: “Maar zonder twijfel het belangrijkste. Door de ambitie, inventiviteit en ingesteldheid van onze mensen kunnen we een pioniersrol blijven vervullen en steeds onze beloften nakomen. Zonder onze medewerkers zouden we niet bestaan. We zetten daarom sterk in op employer branding onder de noemer: Work with Pleasure.”

 

“Het idee achter Work With Pleasure is dat onze mensen op alle mogelijke manieren worden betrokken en geïnformeerd over de bedrijfsstrategie, de successen alsook de hindernissen. We vieren de successen samen, maar iedereen wordt ook uitgenodigd om de schouders te zetten onder de verbeterpunten. De diverse teams worden voortdurend gecoacht om elkaar te helpen en te stimuleren. Door opleidingen en coaching aan te bieden verzekeren wij een stabiele, professionele structuur en positieve mensen die graag samenwerken. Je merkt het meteen. Het geeft rust op de werkvloer. Er worden minder fouten gemaakt en efficiënter gewerkt.”
 

“We zijn heel goed in het herkennen en benutten van interne troeven. Neem nu diversiteit. Veel bedrijven zien de laatste paar jaren pas het belang in van een diverse werkgroep. Bij ons is dat een evidentie. Wij bewerkstelligen mensen van alle lagen van de bevolking. Je vindt bij ons 18 verschillende nationaliteiten en werknemers uit 45 verschillende geboortelanden. Wij vieren die diversiteit.”


“We benadrukken met trots de synergie tussen de bedrijven. Zo krijgen onze medewerkers de kans om zich verder te ontwikkelen. We work with pleasure!”

Sluiten