Technologie

IT manager Alato over de Deliva app

De Deliva app zal bij de meesten wel een belletje doen rinkelen. Hiermee plaatsen onze klanten onder andere hun bestellingen. Maar wist je dat de app doorheen de jaren een flinke evolutie doormaakte? IT Manager Alato vertelt wat er nu juist zo bijzonder is aan dit platform.

Wat is de Deliva app? 

Alato: “De Deliva app is een webapplicatie die werkt via een browser. Eigenlijk is dit de belangrijkste toepassing voor onze klanten.”

 

Is de Deliva app nieuw? 

Alato: “Nee, de app is niet nieuw, maar wel continu een 

work in progress. Er komen steeds meer functionaliteiten bij. Oorspronkelijk diende de app enkel voor klantenbestellingen. Hij heette toen ook nog letterlijk de ‘Bestelapp’.”

Hoe zijn jullie destijds op het idee gekomen om een app te laten ontwikkelen?

Alato: “Ik werk hier intussen zo’n negental jaren en ik herinner me nog goed dat de klanten hun orders doorgaven via Excelsheets. Vervolgens importeerden onze collega’s dat in ons ERP-systeem Lisa. Maar dat was niet alleen enorm omslachtig, die lijsten waren ook nooit up-to-date. En dikwijls gebruikten klanten ook nog eens een andere versie van Excel, die niet compatibel was. Kortom: dat moest anders. Vooral Hans was voorstander van innovatie. Hij heeft me destijds gevraagd om mee op zoek te gaan naar een goede oplossing.”

En vond je die oplossing vlot?

Alato: “Kijk, op internet zijn honderden soortgelijke apps te vinden. Maar we wilden bewust niet zomaar de eerste de beste app aankopen. We wilden een app die helemaal afgestemd was op Deliva en die we op lange termijn konden gebruiken. De firma Yappa uit Alken heeft de app volledig ontwikkeld en op maat van onze noden gebouwd.”

Wat waren die specifieke noden? 

Alato: “Ten eerste moest de app perfect compatibel zijn met ons ERP-systeem Lisa. Want we vertrekken altijd van daaruit. Alle informatie wordt eerst in Lisa ingevoerd en vervolgens naar de app verzonden. Maar onze bestellingen zijn ook veel complexer dan bij een online shop als 

Bol.com of Zalando. Onze klanten maken hun keuze uit een bepaald assortiment, afgestemd op hun profiel. Ook verschillen de prijzen, beleveringsdagen en -frequenties van klant tot klant. Die gegevens moeten echt wel correct in het systeem staan, anders loopt het al gauw verkeerd.”

Heeft de app het leven van de klanten dan een stuk makkelijker gemaakt?

Alato: “Absoluut! Het is een heel gebruiksvriendelijk systeem. De klant kan favorieten opslaan, of makkelijk producten terugvinden die hij nodig heeft via filters. Je kunt bijvoorbeeld ‘vegetarisch’ of ‘halal’ intikken, en dan verschijnt er een volledige lijst met enkel die producten. Maar ook naar allergenen toe is de app heel makkelijk, je vindt die steeds in realtime terug. Dat is belangrijk, want af en toe verandert R&D de recepturen. Voor onze collega’s van Umami werd dan weer speciaal de Menu-tool ontwikkeld.” 

Wat houdt die tool in? 

Alato: “Vroeger zagen de menu’s er allemaal anders uit op de sites. Maar nu zijn die allemaal uniform. Zelf kunnen we nu veel makkelijker de menukeuzes bepalen wat maakt dat we efficiënter en meer kostenbewust kunnen produceren.

En zijn er ook interne voordelen aan verbonden? 

Alato: “De collega’s moeten via de app ook hun verplichte rapportages en inventarissen doorgeven. Ook de interne audits en klachtenrapportering verlopen via de app. Je ziet, de ‘Bestelapp’ is uitgegroeid tot een zeer volledige state-of-the-art webapplicatie!”

Sluiten