Project in de kijker: Imec koffiecorner

Stijlvolle koffiekasten
“We zijn weer een nieuwe uitdaging aangegaan”, opent Kenny trots. “Momenteel zijn we in volle voorbereiding van gloednieuwe coffee corners. In beide inkomhallen komt een stijlvolle ‘koffiekast’ te staan met een afsluitbare screen. Die staat in principe altijd stand-by voor het geval dat een groep last-minute om een koffiepauze vraagt. We schuiven gewoon de screen open, en we zijn de mensen aan het bedienen. In de kasten komen toestellen met verse koffiebonen om de ervaring nog een niveau hoger te tillen. Ook is er een koelplaat voorzien voor zoetigheden, zoals cake of een gebakje. Die blijven steeds op de juiste temperatuur bewaard. Wie liever iets fris heeft, kan zich aan de waterkranen bedienen met plat- of bruiswater.”

Praktische karren
Maar naast de professionele kasten, werd er ook gedacht aan de talloze vergaderzaaltjes in het reusachtige IMEC-gebouw. “Hier zijn heel wat kleine vergaderzalen voor tien tot dertig mensen. Daarvoor zijn we een systeem met mobiele koffiekarren aan het ontwikkelen”, legt Kenny uit. “Daar staat een koffiemachine op, en onderaan zit een koeling. Dat is heel handig voor de lunch. Vaak lopen meetings uit, en zeker in de zomermaanden is dat nefast voor de belegde broodjes. Hiermee blijft alles lekker vers én veilig achter slot en grendel in de koeling. Dat is niet alleen appetijtelijk, maar ook stukken beter naar HACCP toe. De klant krijgt een sleutel, zodat hij zeker de juiste bestelling uit de kar neemt. Ons geeft het meer flexibiliteit, want we hoeven niet meer te wachten tot het laatste moment om te leveren. We zetten de kar gewoon klaar in de gang, en de klant kiest zelf wanneer hij eet.”

Mee met de klant
De mobiele kasten zijn erg innovatief. Het concept past dus perfect in de setting van IMEC. “Mevrouw Flemings kwam geloof ik als eerste met dat idee,” vervolgt Kenny, “en van daaruit zijn we verder gaan brainstormen. IMEC is een grote klant die alsmaar groeit, het is dus belangrijk dat je als cateraar volgt én meedenkt. Nog zo’n mooi voorbeeld is het aanbod in de cafetaria. Hier werken heel veel mensen uit Azië. Speciaal voor hen serveren we enkele Aziatische gerechten. Dat wordt erg geapprecieerd. Natuurlijk hebben we hier in België niet alle specifieke kruiden. Af en toe krijgen we tips over hoe we het gerecht nog beter kunnen maken. Die interactie is heel leuk.”

Interessante combinatie
IMEC is best een grote site. In totaal zitten er een twintigtal vaste medewerkers van Umami. Zij werken in shiften. “We zitten dagelijks aan zo’n 700 maaltijden en 600 à 700 broodjes”, vertelt Kenny. “Daar komen vaak nog events bovenop, waarbij we een VIP-restaurant verzorgen. Dat vergt wel wat energie en organisatie, maar ik vind die combinatie zeer interessant. We bereiden hier allerlei gerechten, gaande van een broodje americain tot maaltijden op sterrenniveau. Die afwisseling is heel leuk. We proberen er ook zoveel mogelijk voor te zorgen dat iedereen van het team overal eens meedraait. Zo krijg je multi-inzetbare mensen die alles perfect onder de knie hebben. Maar die uitdaging maakt hun job ook een pak interessanter. Zo krijgt niemand het gevoel van bandwerk.”

Tenslotte geeft Kenny nog prijs wat hij zo waardeert aan zijn job: “Ik hou van uitdagingen. Ik zeg altijd tegen mijn teams: ‘Je moet naar één ding toe werken: dat is ervoor zorgen dat – op het einde van de werkweek – de klant én het team tevreden zijn.’ Al geldt dat eigenlijk voor elke sector. Je werk op een positieve manier afsluiten, geeft heel veel voldoening.”
Sluiten