Team in de kijker : IKEA Genk

ID-kit
Inga: siteverantwoordelijke, bijna 4 jaar in dienst.
Liesbeth: siteverantwoordelijke Fluvius (vervangt tijdelijk Hafida), 3,5 jaar in dienst
Monica: keukenmedewerker, 5 jaar in dienst
Emel: keukenmedewerker, 5 jaar in dienst

Wanneer we het restaurant in het gigantische gebouw betreden, worden we meteen hartelijk ontvangen door de dames. Een lekkere kop koffie, en een zoetje (ter ere van Inga’s verjaardag) zetten meteen de toon van onze aangename kennismaking.

Wauw, dit is een groot gebouw. Maar niet de bekende geel/blauwe winkel. Wat gebeurt hier juist?
Monica: “Dit is eigenlijk een distributiecentrum. Hier komen alle producten toe, rechtstreeks van het fabriek. En van hieruit worden ze dan aan de Belgische en Nederlandse woonwarenhuizen geleverd. Ook de online bestellingen vertrekken van hieruit.”

Dat verklaart veel. Maar nu over jullie. Zijn jullie altijd actief geweest in de cateringsector?
Inga: “Ja, ik wel. Maar ik werkte voordien bij een andere firma.”
Emel: “Ik heb op verschillende plaatsen gewerkt, onder andere bij een fabriek. Maar ik werk heel graag in de keuken.”
Monica: “Ik werkte voordien als poetshulp.”
Liesbeth: “Ik was wel bezig met voeding: ik had 25 jaar een eigen bakkerij. Maar ik wilde geen zelfstandige meer zijn, en zo ben ik in de catering gerold. Onze bakkerij is trouwens nét voor corona verkocht geraakt. Dat was nipt.”

Hoe zit de catering hier in elkaar op de site?
Inga: “De maaltijden zijn betalend, maar bij speciale gelegenheden worden de medewerkers getrakteerd door IKEA. Sommige mensen eten hier ’s middags enkel een broodje, anderen nemen een volledige dagschotel met soep.”
Liesbeth: “In de ochtend doet een team van twee de voorbereidingen voor de eerste shift om half tien. Om half elf komt de volgende shift al eten. In de namiddag sluit de keuken een uurtje om de voorbereidingen te treffen voor de avondshift.”

Hebben jullie allemaal een ander takenpakket? Wat houdt dat in?
Emel: “Nee, eigenlijk werken we nauw samen bij alle taken. Iedereen weet wat er moet gebeuren. Broodjes afbakken, groenten snijden voor de slaatjes, het eten opwarmen, opruimen, afwassen, …”
Inga: “Ik doe ook de administratieve taken. Ik zie er onder andere op toe dat de bestellingen op tijd geplaatst worden. Ook stel ik de uurroosters, planningen en menu’s op. Maar ik help evenzeer in de keuken en de bediening.”
Monica: “Er is ook een koffieronde, waarbij we de machines gaan bijvullen. Je ziet waarschijnlijk al aan de grootte van het gebouw dat we daarvoor wel even onderweg zijn.” (lacht)

Hoeveel eters krijgen jullie hier dagelijks over de vloer? Ken je die mensen intussen al een beetje?
Inga: “We bedienen elke dag toch zo’n 100 à 150 mensen. De meeste mensen kennen we intussen wel bij naam. Dat verbaast hen soms, maar wordt heel erg geapprecieerd.”
Monica: “We voelen ons intussen deel van de IKEA-familie. Er werkt een dame van het bedrijf zelf bij ons in de keuken, en ook met haar klikt het heel goed.”

Hoe is de sfeer hier in de keuken?
Liesbeth: “Ik vind de werksfeer super! Ook de verschillende nationaliteiten onder elkaar maakt het heel boeiend. Iedereen krijgt hier de kans om zichzelf te zijn.”
Inga: “Inderdaad, we zijn een heel hecht team en hangen sterk aan elkaar. Ik weet dat ik altijd op mijn collega’s kan rekenen.”
Monica: “Ja, het is hier echt super. Ik kom heel graag werken, mijn collega’s zijn heel fijn.”
Emel: “Ook ik werk hier heel graag. Goed kunnen opschieten met je collega’s is heel belangrijk.”

Waar haal je het meeste voldoening uit in je job?
Liesbeth: “Ik haal heel veel voldoening uit het sociale contact. Hier bij IKEA is dat enorm sterk. Dat maakt het werk natuurlijk eens zo aangenaam.”
Inga: “Ik ben enorm graag met eten bezig, en het administratieve ligt me ook goed. Deze job is dus ideaal. Maar ook het sociale aspect vind ik heel fijn: de collega’s, de eters. Ik zorg er graag voor dat iedereen tevreden is.”
Monica: “Het geeft me voldoening als iedereen op tijd zijn eten heeft en alle mensen die langskomen kunnen genieten van een lekkere maaltijd. En dat ook de mensen die niet besteld hebben, toch nog iets kunnen eten. Dat kan soms gebeuren, maar we sturen nooit iemand weg met een lege maag. We proberen altijd te zoeken naar een oplossing.”

De woorden van Monica zijn nog niet koud of er dient zich een hongerige medewerker aan. Een beetje beteuterd stelt hij vast dat er niet veel te rapen valt tijdens het sluitingsuur. Maar Inga duikt meteen de keuken in. Na een paar minuten presenteert ze de man een royale salade. Die rekent dankbaar zijn maaltijd af.

Over welke vaardigheden moet je beschikken voor deze job?
Liesbeth: “Klantvriendelijkheid is natuurlijk enorm belangrijk. Maar ook naar de andere mensen waarmee je nauw samenwerkt, zoals de tussenpersoon van het bedrijf waar je werkt. Zodat ook die tevreden is van je werk en hetgeen je op het menu zet.”
Inga: “Verantwoordelijkheidsgevoel. Ik probeer altijd proactief te werken, zodat – als ik onverwachts ziek zou worden – de keuken kan blijven draaien. Ook als dat inhoudt dat ik van thuis uit wat dingen moet regelen. En je collega’s goed behandelen. Ik ben zelf van het principe behandel een ander zoals je zelf wil behandeld worden. Dan komt het altijd goed.”
Monica: “Je moet graag voor mensen zorgen. Als de mensen tevreden zijn, ben ik dat ook.”

Wat maakt jullie zo’n goed team?
Liesbeth: “We zijn heel goed op elkaar ingespeeld. Iedereen ziet wat er moet gebeuren, en we helpen elkaar.”
Inga: “Ik heb hier echt een geweldig team. We springen altijd voor mekaar in de bres. Ook met Annemie van IKEA zelf, en koffieheer Dominic is het heel fijn samenwerken.”

Vinden jullie Umami een goede werkgever?
Monica: “Zeker! Ik heb altijd gewerkt als poetshulp, ik had geen diploma. Maar Umami gaf me de kans om deze job uit te oefenen. Daar ben ik heel dankbaar voor!”
Liesbeth: “Ik ben heel tevreden van Umami. Toen ik solliciteerde, werd me niet alleen verteld wat er van mij verwacht werd, maar ook gevraagd naar wat ik zelf graag wilde. Ze gaan echt op zoek naar een site die qua werkinhoud en werkuren zoveel mogelijk bij je privésituatie past.”
Inga: “Ik vind Umami ook een heel goede werkgever. Je wordt heel goed opgevangen als je hier begint, en ze zijn heel correct naar hun medewerkers toe.”
Emel: “Daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn.”
Sluiten