Team in de kijker

Team in de kijker: IT

Alato, Yannick en Robin zijn de drie musketiers van IT. Je vindt hen meestal op Deliva, maar springen evenzeer te hulp wanneer er IT-problemen zijn op externe sites. En het mag gezegd: de verschillende systemen zorgen voor een uitgebreid, maar boeiend takenpakket.

ID-kit

Robin: anderhalf jaar in dienst, assistent IT

Alato: tien jaar in dienst, verantwoordelijke IT

Yannick: iets meer dan een jaar in dienst, support & project engineer

 

“Oei, werkt het niet? Ik bel wel even naar IT”, biedt een logistiek medewerker behulpzaam aan wanneer het aanmeldscherm in de tijdelijke inkom aan de loskade hapert. Na een paar muisklikken wordt het scherm weer actief en doen we gauw teken dat alles in orde is. De IT-dienst contacteren is een evidentie. En tijdens het interview wordt meteen duidelijk waarom. Want Alato, Yannick en Robin staan met plezier voor iedereen klaar.

Uitgebreid takenpakket

Hoe zijn jullie hier terechtgekomen? 

Robin: “Ik werkte als schrijnwerker, maar heb me omgeschoold en mijn diploma als IT’er behaald. En dan hier gesolliciteerd en een kans gekregen. Da’s niet evident als je geen ervaring hebt, dus daar ben ik heel dankbaar voor.”

 

Alato: “Mijn eerste job was bij een Italiaans bedrijf in tapijten, daarna heb ik nog vijf jaar in een ander bedrijf gewerkt en toen belandde ik hier. Er was toen al een team IT, maar ze wilden het over een andere boeg gooien.”

 

Yannick: “Mijn eerste jaar werkte ik voornamelijk als IT-consultant voor verschillende projecten. Maar dat was vaak in regio Brussel. Na nog een paar omzwervingen, zag ik hier een vacature en besloot ik mijn kans te wagen. En ik heb er nog geen seconde spijt van.”

 

Alato: “Jullie zijn allebei nog vrij nieuw hier en ook verschillend qua ervaring in IT. Ik had met de directie beslist dat het team mocht bestaan uit iemand met wat ervaring en een starter op IT-vlak. Dat zijn dan uiteindelijk Yannick en Robin geworden.”

 

Wat houdt jullie uitgebreide takenpakket zoal in? 

Alato: “Ik stuur de afdeling aan, zet doelen en stel procedures op, en ben de schakel tussen verschillende afdelingen.

Als het nodig is, kan ik ook problemen van eindgebruikers oplossen.

Het is vergelijkbaar met een coach van een voetbalteam die in noodgevallen meespeelt.

Dat komt voor mij goed uit, want zo kan ik mijn praktische kennis onderhouden.”

 

Yannick: “Wij doen first level support, en dat gaat heel breed. Denk maar aan hardware, digital signage, toegangsbeheer, telefonie, muziek in de refter, internet en het kassasysteem op de Umami-sites. Soms doen we ook een beetje second level support, maar we werken met servicecontracten voor bijvoorbeeld ons ERP-pakket LISA en onze webpagina. Dan lost de leverancier zelf het probleem op.”

Gaan jullie vaak ter plaatse of valt dat nogal mee?

Robin: “We werken meestal vanop afstand. Enkel als het echt dringend is of als er iets specifieks moet gebeuren, zoals een plaatsing van een scherm, gaan we ter plaatse. Maar dat gebeurt niet zo vaak.”

 

Yannick: “Ook een probleem op een nabijgelegen site is soms sneller ter plaatse opgelost.”

 

Was de voedingsindustrie een bewuste keuze?

Alato: “Ik denk niet dat het op IT-vlak zo’n groot verschil maakt in welke sector je juist actief bent. Het gaat erom dat je de ruimte krijgt voor ontwikkeling.”

 

Is het speelveld hier dan groot genoeg voor ambitieuze IT’ers zoals jullie? 

Yannick: “Alato staat altijd open voor onze suggesties en ideeën. We hebben bijvoorbeeld een asset mangement systeem opgezet waarin we een duidelijk overzicht hebben over wie welke laptop heeft enzovoort. Dat was er nog niet.”

 

Alato: “Ik vind het juist heel fijn dat zij met ideeën komen. Yannick kan bijvoorbeeld ook uit zijn ervaringen bij zijn vorige jobs putten. Maar ook de directie is heel IT-minded. Ze steunen ons als we iets willen ondernemen.”

 

Robin: “Ik ben momenteel een cursus aan het volgen over security, die kennis kan én mag ik meteen in de praktijk brengen. Dat is natuurlijk heel fijn.”

 

 Hebben jullie veel contact met andere teams? 

Yannick: “Jazeker, da’s het fijne van IT. Eigenlijk kom je met letterlijk iedereen van het bedrijf in contact. Van boekhouding over management tot de productie.”

 

Alato: “Robin is eigenlijk degene die het meeste met de productie in contact komt. Hij heeft er zelfs een mini voetbalmatch geïntroduceerd tussen productie en logistiek.”

 

Robin: “Ja, je leert de mensen beter kennen en het is leuk om ook buiten het werk samen eens iets te doen.”

Wat maakt jullie drie zo’n goed team? 

Alato: “Er wordt hard gewerkt, maar ook veel gelachen. En we zijn flexibel: soms zijn er ’s nachts problemen, er is altijd wel iemand die dan klaar staat om het op te lossen.”

 

Robin: “We kennen elkaar nog niet zo lang, maar we komen heel goed overeen en kunnen vlot samenwerken.”

 

Yannick: “We vullen elkaar goed aan en komen ook goed met de andere collega’s overeen.”

 

Waarom is Deliva de perfecte werkgever voor jullie? 

Alato: “Begin niet over frietjes van donderdag hè Robin!” (lacht)

 

Robin: “Ja, dat goed eten helpt wel. Maar zoals we al vertelden: hier is veel ruimte voor initiatief. Ik kom elke dag met plezier werken.”

 

Alato: “De directie is altijd heel enthousiast als we met nieuwe ideeën komen.”

 

Yannick: “De afwisseling maakt de job ook heel leuk. Geen enkele dag is hetzelfde, het is nooit saai.”

 

Nu gaan we het even over die andere grote troef hebben. Wat is je lievelingsgerecht van de kantine? Shoot.

Robin: “Frietjes!”  

 

Alato: “De salades. Die met feta en olijven.”

 

Yannick: “De Luikse balletjes zijn ook heel goed. Of de pasta’s.”

 

Daarover moet Alato toch iets kwijt.

Alato: “De pasta’s … Ik heb het al aan R&D doorgegeven: wie doet er nu worteltjes in zijn saus? Als Italiaan vind ik dat echt bizar, maar dat zijn Belgen hè.” (hilariteit alom)

Sluiten