Team in de kijker

Team in de kijker: team kwaliteit

Het stokpaardje van ons bedrijf? Kwaliteit! Onze bereidingen moeten in topconditie bij onze klanten arriveren, maar ook aan de strengste kwaliteitsnormen voldoen qua hygiëne, voedselveiligheid en bewaring. Dé specialiteit van Team Kwaliteit. Quality manager Jeroen en medewerkers Karlien, Lore, Eline en Kathleen geven een woordje uitleg.

Wat is de verantwoordelijkheid van de dienst Quality?
Jeroen: “Die gaat heel breed. We bepalen onder andere de richtlijnen voor de klant, zoals de optimale temperatuur, bewaartermijn van de producten, enzovoort. Maar we doen ook de verpakkingscontrole en kwaliteitstesting via staalnames. Eigenlijk is kwaliteit een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen in het bedrijf, wij vervullen een coachende rol en sturen bij waar nodig.”

Kan ieder zijn taken even toelichten? 

Karlien: “Ik doe bij Deliva de microbiologische analyses (stalen die via het labo worden gecontroleerd op bacteriën, schimmels en gisten), help het team aan te sturen en ben verantwoordelijk voor de interne audits.”

Jeroen: “Ik ben de eindverantwoordelijke kwaliteit bij Deliva en Umami. Ik bepaal de richtlijnen van het handboek, verzorg de planning en stuur het team aan.”

Lore: “Ik verzorg de klachtenbehandeling en doe kleine inspecties tijdens de productie. Daar ben ik ook het aanspreekpunt.”

Eline: “Ik ben diëtiste en volg de reinigingen op, de metaaldetector en het kalibreren van de meettoestellen. Maar help ook met de klachtenbehandeling.”

Kathleen: “Ik ben anderhalve week geleden gestart bij de kwaliteitscontrole en ben nog volop aan het inwerken.”

Waarom kozen jullie voor een job binnen deze dienst?

Kathleen: “Ik hou van de afwisseling tussen theorie en praktijk: dit is geen doorsnee bureaujob.”

Lore: “Ik ben altijd geboeid geweest door wetenschap en labotestjes.”

Eline: “Tijdens mijn studie voeding en dieetleer kwam ik hier terecht als stagiaire. Ik vond het zo boeiend dat ik hier deze zomer gewerkt heb als jobstudent. En sinds september ben ik vast in dienst!”

Karlien: “Ik ben enorm geboeid door de voedingsindustrie en studeerde af als bio-ingenieur in de voeding.”

Jeroen: “Het hoe en waarom van de dingen waarmee we dagelijks in contact komen, interesseert me heel erg. Voeding is daar eentje van. Ik ben ook bio-ingenieur en heb hiervoor in de wereld van de chocolaterie gewerkt. Ik werk intussen zeven jaar bij Deliva.”

 

 

Hoe belangrijk is teamwork binnen jullie dienst?

Jeroen: “Belangrijk: wij zitten eigenlijk in de kern van het bedrijf en onze verantwoordelijkheid gaat verder dan enkel de productieafdeling. We moeten goed het overzicht bewaren, daarom hebben we elke dag een kort overleg.”

Werken jullie soms nauw samen met andere teams binnen het bedrijf? 

Karlien: “We werken eigenlijk met alle afdelingen samen. Zonder kwaliteit heb je geen IFS* en geen klanten. Je zou ervan versteld staan wat daar allemaal bij komt kijken.”

Lore: “Ook organiseren we twee keer per week een smaakproefsessie samen met R&D en productie. Die verschillende invalshoeken zijn echt wel een meerwaarde bij een beoordeling.”

(*): IFS staat voor International Feature Standard in food: dit kwaliteitscertificaat is een bewijs van een goed draaiend kwaliteitssysteem en wordt vaak gevraagd door bijvoorbeeld grootwarenhuizen.

 

 

Vinden jullie Deliva een goede werkgever?

In koor: “Zeker!”

Lore: “Het is heel fijn om met zoveel diensten samen te werken. Iedereen is heel open, aanspreekbaar en behulpzaam. Er zijn geen drempels. En er is ’s middags lekker eten.”

Karlien: “Het leven is al druk genoeg, dus het is heel handig dat je ‘s morgens geen boterhammen hoeft te smeren!”

Wat maakt jullie een goed team? 

Karlien: “We zijn een heel ‘jong’ team, met verschillende nieuwe medewerkers, maar op die korte tijd zijn we al goed op elkaar afgestemd.”

Eline: “We proberen elkaar altijd te helpen.”

Doen jullie soms samen activiteiten buiten het werk? 

Eline: “Jazeker. Onlangs zijn we nog gaan uiteten met andere collega’s, maar we hebben ook al een gezellig team-etentje achter de rug.”

Hebben jullie een leuke anekdote? 

Lore: “Op dinsdag organiseer ik de smaakproeven. Daarvoor zet ik alles klaar en indien nodig warm ik de producten op voor gebruik. Zo stak ik in mijn enthousiasme eens alles netjes in de steamer … inclusief de confituur die we die dag moesten proeven. Vreemde blikken troef bij de tasting. Helaas kwam er geen culinair hoogstandje uit voort. Laat het experimenteren dus maar voor R&D. Maar dat verhaal blijft me wél nog steeds achtervolgen!”

Sfeermakers van de groep:

We zijn redelijk rustige types, onze mopjes zijn subtieler
 

Flauwste mopjes:

Jeroen maakt goede woordspelingen
 

Wie heeft de beste muzieksmaak? 

Lore, die door post-corona knaldrang veel naar optredens ging

 

Bij wie kan je altijd terecht voor een goed advies?

Iedereen staat altijd klaar voor elkaar, maar Karlien wordt toch altijd om goede raad gevraagd

 

Wie de meest gekke hobby? 

Kathleen doet aan line dance

Wat zijn de hobby's van alle teamleden?
Jeroen: “Lopen, de standaard hobby’s.”

Karlien: “Ik heb twee kleine kinderen, dus geen tijd voor hobby’s!”

Lore: “Ik speel af en toe tennis en padel.”

Eline: “Sporten en koken. Ik probeer graag nieuwe recepten uit, maar dan in een gezondere versie.”

 

Waarom verdienen jullie de award van ‘beste team’?

 Jeroen: “Omdat we open zijn en heel goed communiceren. Problemen worden meteen op tafel gegooid. En we begrijpen elkaar met weinig woorden.”

Sluiten